Thursday, May 26, 2011

Harga RON95 Kekal

PUTRAJAYA: Kerajaan semalam mengekalkan harga petrol RON95, diesel dan gas memasak LPG buat masa ini selepas mengambil kira pandangan semua pihak dan kepentingan rakyat.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata keputusan yang dibuat dalam mesyuarat Kabinet semalam, membuktikan keprihatinan kerajaan terhadap masalah rakyat.
Keputusan itu juga menolak spekulasi sebelum ini bahawa kerajaan akan menaikkan harga produk petroleum sehingga 30 sen seperti tersebar dalam laman blog dan Facebook.

Ismail berkata, Kabinet tidak membincangkan tempoh masa pengekalan harga produk petroleum berkenaan dan kerajaan tetap meneruskan kajian rasionalisasi subsidi secara menyeluruh berikutan peningkatan harga minyak dan gas di pasaran global.

Selepas mendengar pandangan semua pihak, harga akan dikekalkan kerana bagi kita ini adalah permohonan dan pandangan rakyat. Beliau tidak boleh beri kepastian sampai bila harga ini akan dikekalkan, kalau harga minyak dunia terus meningkat, kita akan lihat bagaimana (keadaannya).
Harga RON95 kini RM1.90 seliter manakala RON97 adalah RM2.90 seliter selepas diapungkan mengikut harga pasaran minyak semasa.

Baru-baru ini ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, jumlah subsidi ditanggung kerajaan tahun ini akan meningkat sekali ganda berbanding tahun lalu iaitu daripada RM10.3 bilion kepada RM20.58 bilion berikutan kenaikan harga minyak dunia.

Ismail Sabri juga meminta semua pihak tidak terpengaruh dengan khabar angin kononnya kerajaan akan menaikkan harga produk petroleum. Katanya percayalah kepada kerajaan hari ini yang mendengar pandangan rakyat. Sebelum sesuatu keputusan diambil, kerajaan mengambil kira pandangan semua sudut, jadi apa yang kita buat jelas menggambarkan kerajaan sentiasa prihatin kepada rakyat.

Beliau berkata, keputusan mengekalkan harga produk petroleum itu juga tidak menggambarkan bahawa pilihan raya semakin hampir. Katanya terlalu banyak spekulasi tersebar tapi keputusan ini tiada kaitan dengan pilihan raya.


0 comments:

Post a Comment